تغذیه و لاغری

لاغری سریع با زیره ، خواص زیره سبز و سیاه برای لاغری شکم

زیره گیاهی هست که به صورت سالانه کشت میشه و انواع مختلفی داره، این گیاه در گذشته به عنوان یک ادویه پرطرفدار محسوب میشده ولی امروزه نکته مورد توجه درباره اون تاثیر زیره برای لاغری شکم هست. در ادامه قصد داریم تا خواص زیره برای لاغر شدن رو مورد بررسی قرار بدیم.

آیا زیره برای لاغری توصیه میشه؟

زیره برای لاغری

زیره یک ادویه معطر با بسیاری از فواید سلامتی هست که در آشپزی هندی ، مکزیکی و خاورمیانه مورد استفاده قرار میگیره. دانه زیره معمولاً درون یک پودر ریخته میشه وبه ظروف اضافه میشه یا به عنوان مکمل مصرف میشن.

مکمل های زیره سرشار از آنتی اکسیدان هستن و میتونن به کاهش وزن، کنترل دیابت، بهبود هضم و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنن. سوال اینه که آیا زیره به لاغری شکم هم کمک میکنه؟ اگه موثره این فرآیند چطور انجام میشه؟

در طب سنتی نکات مختلفی برای تاثیر زیره برای لاغری شکم ذکر شده اما چگونه زیره به کاهش وزن کمک میکنه؟ با دونستن بهترین زمان مصرف زیره می تونین کاهش وزن خوبی داشته باشین.

مشاوره رایگان برای دریافت رژیم

تاثیر زیره برای لاغری در متابولیسم بدن

زیره نه تنها باعث میشه متابولیسم شما با سرعت بیشتری کارکنه، بلکه اشتهاتون روهم کاهش میده. طبق گزارشات و تحقیقاتی که انجام شده ثابت شده که استفاده از این ادویه میتونه باعث کاهش سطح چربی های مضر در خون شده و درنتیجه سریعتر وزن فرد رو کاهش داده و روی چربی بدن تأثیر بذاره.

زیره سرشار از آنتی اکسیدان ها و فیتواسترول ها هست. فیتواسترول ها مواد طبیعی با منشاء گیاهی هستن که در ساختار و عملکرد آنها مشابه کلسترول هستن. آنها مانع از جذب کلسترول مضر در دستگاه گوارش میشن که میتونه توجیه کننده تأثیرکاهش وزن آن ها باشه.

تاثیر مصرف زیره برای لاغری بر کلسترول

زیره سیاه برای لاغری تاثیر مصرف آن بر کلسترول

دیگر مقالات: 15 دستور غذایی ویژه برای رژیم کتوژنیک + دستور پخت کامل

آزمایشات بالینی قبلی نشون دادن که مصرف غذاهای غنی شده با حداقل 0.8 گرم استرول گیاهی یا استنول سطح کلسترول LDL رو کاهش میدن.

تا این جا متوجه شدیم که زیره برای کاهش وزن مفیده اما این سوال پیش میاد که برای رسیدن به این هدف چجوری باید زیره رو مصرف کرد.

میتونید زیره رو به عنوان یه ادویه به غذای خودتون اضافه کنین.

میتونید از زیره به عنوان یه دمنوش استفاده کنین.

میتونید اون رو در میان وعده های غذاییتون استفاده کنین.

برای مطالعه: استویا در رژیم کتوژنیک

رژیم لاغری ۲۱۶ ؛ 6 کیلو لاغری در 21 روز

بهترین نوع زیره برای لاغری کدام است؟

بیشتر افراد ممکنه فقط با این موضوع آشنا باشن که زیره برای لاغر شدن بسیار موثره. اگر بخوایم به شکل اصولی به این مسئله بپردازیم این سوال پیش میاد که بهترین زیره واسه لاغر کردن کدومه؟ معمولا در طب سنتی ذکر شده که زیره سیاه برای لاغر شدن بسیار موثره.

نکته مهم اینه که خواص زیره سیاه برای لاغری شکم ممکنه در همه ی افراد یکسان نباشه. برخی از افراد با استفاده از زیره سیاه نتایج شگفت انگیزی در زمینه لاغری کسب کردن اما ممکنه برای افراد دیگر این نتیجه اتفاق نیوفته. یکی از نکاتی که باعث میشه استفاده از زیره ی سبز محدود باشه اینه که زیره سبز در بعضی از افراد ایجاد حساسیت میکنه.

علاوه بر زیره میتونید از سیر نیز برای لاغری استفاده کنید خوردن سیر قبل از خواب برای لاغری توصیه میشه.

تفاوت زیره سبز با زیره سیاه چیست؟

تفاوت زیره سبز با زیره سیاه چیست؟

در ادامه خواص، باید بدونین که بین انواع این گیاه تفاوت وجود داره. شاید اولین تفاوت زیره ی سبز و سیاه همین رنگ اونا باشه اما مهم ترین تفاوت آن ها بوی آن ها هست که علت اون هم به دلیل متفاوت بودن ترکیبات اصلی اسانس اوناست.

ازدیگر تفاوت های بین زیره سیاه و سبز اینه که طعم نوع سیاه قوی تره. طعم آن تقریبا شیرینه و مزه اش به شیرین بیان بسیار نزدیکه. از نظر ظاهر میشه اونو با انیسیون و رازیانه مقایسه بکنیم. این درحالیه که زیره سبز طعم تلخ تری داره و مزه ی اون نسبت به زیره سیاه ، تلخ تره. دانه های زیره سیاه به شکل چند وجهی هستن و نسبت به زیره سبز کوچک تر هستن. شکل دانه های زیره سبز درشت تر هستن.

اینستاگرام زیبا سلام و دنبال کنید

یکی از تفاوت های اساسی بین زیره سیاه و سبز اینه که این دو دانه از گیاهان متفاوتی به دست میان. زیره سبز محصول Cuminum cyminum هست در حالی که زیره سیاه از گیاهی با نام Carum carvi به دست میاد. در لفظ فارسی به نام هایی مانند زیره کرمان، شاه زیره و زیره کوهی معروف هستن.

برای تنوع: چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم تا خیلی سریع لاغر شویم

خواص زیره سیاه برای لاغری

خواص زیره سیاه برای لاغری شکم

Caraway یا زیره سیاه چون روغن های اساسی و ترکیبات فنل فرار داره، یک داروی محبوب برای درد معده، نفخ شکم، اسپاسم روده و دفع گاز هستش و میتوان بیان کرد که زیره سیاه برای لاغری بسیار کارآمده .

دانه های کاروا یا زیره سیاه خواص ضد میکروبی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطان رو دارن. در طب سنتی از دانه های خاردار زیره سیاه (Carum carvi) به عنوان داروی طبیعی برای کنترل اشتها وکنترل وزن بدن استفاده میشه. ابن سینا و پزشکان یونان باستان هم در مورد خوردن دانه های زیره سیاه برای از دست دادن وزن توصیه کردن.

بیشتر بخوانید: سریعترین رژیم لاغری

مزیت های مصرف زیره قبل از هر وعده

زیره سبز برای لاغری

تحقیقات نشون داده که یکی از خواص زیره سیاه در زمینه لاغری اینه که اگر افراد دارای اضافه وزن این گیاه رو قبل از وعده های غذایی شون استفاده کنن باعث چربی سوزی و کاهش وزن میشه. به عنوان نمونه افرادی که در طی هشت هفته از این ماده در رژیم غذایی خودشون استفاده کردن 8 درصد بیشتر ازدیگر افراد چربی سوزی داشتن. مطمئنا این سوال پیش میاد براتون که لاغر شدن با زیره سیاه چجوری انجام میشه.

شماره تو بزن مشاوره بگیر

زیره بمب آنتی اکسیدان

از دیگر خواص زیره برای لاغر کردن اینه که زیره سبز دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدانه که باعث بالا رفتن سیستم ایمنی بدن میشه و این مسئله باعث میشه فشار زیادی از روی بدن برداشته بشه و این موضوع عملکرد صحیح بدن میشه.

ممکنه براتون شگفت آور باشه که استفاده از زیره سبز برای لاغر شدن و کاهش وزن باعث میشه خواب مناسبی داشته باشین. ممکنه بیشتر افراد که تمایل به کاهش وزن دارن از این موضوع بی خبر باشن. خواب مناسب در کم شدن وزن تاثیر زیادی داره. خواب راحت و به اندازه باعث میشه که بدن در حالت مطلوبی قرار بگیره و از تجمع چربی جلوگیری کنه. یکی از خواص زیره سبز برای لاغری شکم خاصیت آرام بخش بودن اون و ایجاد خواب مناسبه.

خواص زیره سبز برای لاغری

خواص زیره سبز برای لاغری

همون طور که قبلا اشاره کردیم استفاده از زیره سبز برای لاغری بسیار سفارش شده. قصد داریم خواص زیره سبز برای لاغری رو بررسی کنیم. زیره سبز به عنوان یک درمان گیاهی برای لاغر شدن و کاهش وزن بسیار پیشنهاد شده، ولی چجوری میتونه به لاغری افراد کمک کنه؟

یکی از خواص زیره در زمینه لاغری اینه که نوع سبزش سموم بدن رو کاهش میده. با تحریک کلیه و کبد باعث میشه متابولیسم بدن افزایش پیدا کنه و به این روش بدن میتونه چربی بیشتری رو بسوزونه.

از جمله کمک هایی که زیره واسه لاغری افراد انجام میده کمک به هضم سریع غذاست. موادی به نام کمیمالدئید وجود دارن که باعث آزاد شدن شیره معده و تحریک سیستم گوارشی شده و همین امر باعث تسریع عملیات هضم و گوارش میشه.

حالت های مختلف مصرف زیره

حالت های مختلف مصرف زیره

استفاده از زیره به منظور لاغری با حالت های مختلفی امکان پذیره. دمنوش یکی از حالت های مصرف زیره هستش که در لاغری بسیار موثره، استفاده از دمنوش زیره هستش.

میتونین برای تهیه دمنوش زیره، اونو پودر کنین و اون رو توی یک قوری ریخته و مانند چایی دم کنین. در حالت دیگه پودر زیره رو در یک لیوان ریخته و به مدت ده دقیقه براش سرپوش بذارین. سپس دمنوش رو از صافی رد کرده و میل کنین.

از بقیه کاربردای زیره، مصرف زیره به شکل نوشیدنیه. میتونین زیره رو به همراه مواد غذایی مانند ماست مصرف کنین. برخی از افراد از این ماده به عنوان طعم دهنده غذا استفاده میکنن.

از دیگر موارد خواص زیره سیاه برای لاغری استفاده ازعرق و اسانس و همچنین روغن زیره هستش.

عرق زیره برای لاغر شدن

عرق زیره برای لاغری

خواص لاغری با عرق زیره، یکی از عرقیاتی که معمولا در طب سنتی برای کاهش وزن و لاغری تجویز میشه عرق زیره هست. طریقه صحیح مصرف عرق زیره به منظور لاغری به این شکله که اونو صبح با مقداری آب یا عرق کاسنی ترکیب کرده و میل کنین. برای اینکه نتیچه ی مناسب تری دریافت کنین بهتره عرق زیره رو به شکل مرتب در مدت زمان مشخص استفاده کنین.

زیره و تقویت حافظه

علاوه بر خواص زیره برای لاغر کردن شکم، این گیاه برای تقویت حافظه اثرات مخرب استرس بر بدن رو رفع میکنه. چند تا از تحقیقات نشون دادن که زیره اعصاب کلی رو تحریک میکنه. به همین دلیل دانشمندان تحقیقاتی برای پیدا کردن فایده این گیاه در درمان پارکینگسون انجام دادن.

دمنوش های زیره برای کاهش وزن

دمنوش های زیره برای لاغری

استفاده از دمنوش های زیره به هدف لاغری شکم بسیار مرسومه اما قبل از معرفی دمنوش های زیره باید نکته مهمی رو یادآوری کنیم. برخلاف تصورعامه که فکر میکنن استفاده از داروهای سنتی به علت پایه گیاهی اونا ضرری نداره، کاملا اشتباه هستش. پیش از استفاده از مواد دارویی گیاهی در رابطه با اونا و ارتباط با انواع بیماری ها تحقیق کنین. در کل دمنوش زیره برای لاغری خیلی زیاد پیشنهاد میشه.

عرف زیره سیاه یا عرق زیره سبز ؟

نکته مهم اینه که عرق زیره سیاه برای لاغر شدن و کاهش وزن عملکرد قوی تری نسبت به عرق زیره سبز داره. برخی از اطباء سنتی عقیده دارن که عرق زیره بیشتر از خود زیره باعث لاغری میشه. طبع گرم و خشک عرق زیره باعث میشه که اشتهای فرد کاهش یافته و پس از گذشت مدت زمانی به کاهش وزن منجر بشه.

یک باور غلط در مورد استفاده از عرق زیره وجود داره اونم اینه که اون رو با عرق کاسنی ترکیب میکنن که نتیجه دلخواه رو برای افراد به دنبال نداره. اگه میخواید هر چه سریع تر به خواص عرق زیره برای لاغر تر شدن شکم دست پیدا کنین، اون رو با لیمو مصرف کنین.

زیره متخصص لاغری

دمنوش های زیره سبز و سیاه در کنار خواص مختلفی که دارن برای کاهش وزن و لاغر شدن استفاده میشن. شما میتونید یک قاشق پودر زیره سبز و سیاه رو آسیاب کرده و پس از اضافه کردن آب با دمای 80 درجه اجازه بدین 15 تا 20 دقیقه دم بکشه، بعد از اون میتونید به تنهایی یا با عسل و آبلیمو میل کنین.

افرادی که از دمنوش زیره برای لاغریشکم و کاهش وزن استفاده میکنن بهتره این دمنوش رو 30 دقیقه قبل از غذا میل کنن و اثرات معجزه آسای اون رو مشاهده کنن.

مصرف زیره خشک

مصرف زیره خشک از قدیم به عنوان ادویه مرسوم بوده. امروزه از زیره برای لاغر شدن و ارتقا گوارش و هضم آسون استفاده میشه. زیره خشک به عنوان ادویه رایج و دارو استفاده میشه و دارای کاربرد و فواید بسیاری است و به دلیل تأثیراتش، به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته:

این گیاه منبع انواع ویتامین ها هستش. زیره منبع خوبی از آهن، منگنز، منیزیم، فسفر و سایر مواد معدنی محسوب میشه. همچنین حاوی ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و B6 و همچنین اسیدهای آمینه مفید هست. برخی تحقیقات نشون میدن که عملکرد زیره برای لاغری شکم به این علته که با تولید آنزیم ها، لوزالمعده رو تحریک کرده و به هضم غذا کمک میکنه.

یکی از بهترین رژیم ها: رژیم پروتئین عالی چیست و چقدر به کاهش وزن کمک می کند؟

طریقه صحیح مصرف زیره

طریقه صحیح مصرف زیره

طریقه مصرف صحیح زیره برای لاغری شکم چیست؟ بهترین روش مصرف زیره استفاده از عرق زیره هست. در طب سنتی معمولا استفاده از دمنوش و عرق زیره پیشنهاد شده اما استفاده از زیره از قدیم به عنوان ادویه وجود داشته. زیره یکی از پایه های اصلی ادویه کاری هستش که برای نفخ معده و دفع گاز ها بسیار مفیده.

سوالات متداول

خاصیت کلی زیره سبز؟

کاهش وزن،ویتامین،درمان نفخ و یبوست

طریقه مصرف زیره سبز برای لاغری به چه صورت میباشد؟

استفاده از دمنوش های زیره و پودر آسیاب شده آن به همراه غذا تاثیر به سزایی در کاهش وزن داره.

خلاصه مقاله

زیره به عنوان یک گیاه موثر برای کاهش وزنه که از دیرباز مصرفش برای لاغر تر شدن تاکید شده. مهم ترین خاصیت زیره برای لاغر شدن هستش. زیره انواع خاصی داره که به زیره سیاه و سبز معروفن. این گیاه به روش های خاصی مصرف میشه.

نکات مهم برای خواص زیره

  • زیره برای کاهش وزن موثره.
  • زیره سرشار از ویتامین و مواد مغذیه.
  • مصرف زیره در درمان نفخ و گازهای روده موثره.
  • زیره سبز و سیاه باهم متفاوت هستن و عملکردهای مختلفی دارن.
  • زیره سبز ممکنه ایجاد حساسیت کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا