دارو و عوارض

قرص متفورمین و لاغری شکم

برای اون دسته از افراد که به دنبال لاغری سریع با استفاده از قرص و دارو هستن، قرص متفورمین و لاغری شکم بسیار عجیب و هیجان انگیزه. این قرص باعث لاغری شکم و بقیه اندام شما میشه و با خوردن این قرص و رعایت کردن یک سری نکات، میتونین کاهش وزن مطلوبی رو تجربه کنین. قرص متفورمین برای لاغری تجویز میشه و بسیاری از مردم از مصرف درست اون راضی بودن و نتیجه گرفتن.

قرص متفورمین چیست؟

قرص متفورمین چیست؟

قرص متفورمین داروییه که برای مدیریت قند خون کسانی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستن تجویز میشه شما شایدجملات چند کیلو لاغری با متفورمین رو زیاد دیده باشید. با توجه به تحقیق های انجام شده، قرص متفورمین میتونه به کاهش وزن و لاغری شکم بعضی افراد کمک کنه.

اگر چه واضح نیست که چرا این قرص ممکنه باعث کاهش وزن و لاغری شکم بشه اما ما به شما توضیح خواهیم داد؛ قرص متفورمین باعث میشه که اشتهای شما کم بشه و کمتر از قبل غذا بخورین،ممکنه که طرز استفاده و ذخیره ی چربی رو هم در بدن شما تغییر بده.

اگر چه مطالعات نشون دادن که این قرص ممکنه به کاهش وزن کمک کنه، اما این تنها راه حل برای لاغری شکم نیست. یکی از فواید این قرص اینه که حتی اگه باعث کاهش وزن نشه باعث افزایش وزن هم نمیشه.

نکته بسیار مهم

زیبا سلام به هیچ عنوان توصیه نمیکنه که از قرص ها و داروهای شیمایی استفاده کنید بلکه رسالت ما در این مجموعه حفظ سلامت شماست و مقاله ها در زمینه قرص و ترکیبات دارویی و شیمیایی صرفا برای مطالعه و کسب اطلاعات شما در این سایت قرار گرفته اند.

برای دریافت مشاوره رایگان رژیم غذایی فرم زیر را پر کنید

مخصوص دوست داران کتوژنیک: طرز تهیه نان کتوژنیک و شیرینی و کیک کتویی با جزییات کامل

قرص متفورمین برای لاغری

طبق تحقیقات،چند کیلو لاغری با متفورمین در طی یک تا دو سال، به تدریج اتفاق میافته، میزان کاهش وزن و لاغری شکم در افراد مختلف متفاوت هست.

میانگین وزن کم شده پس از دو یا چند سال، 4 الی 7 پوند (واحد وزن) هستش.

مصرف کردن این دارو بدون رعایت عادت های سالم ممکنه باعث کاهش وزن نشه. افرادی که رژیم غذایی سالمی دارن و ورزش میکنن در حالی که قرص متفورمین مصرف میکنن، وزن بیشتری کم میکنن. این ممکنه به این دلیل باشه که قرص متفورمین باعث میشه هنگام ورزش، کالری بیشتری از بدن بسوزه.

ممکنه تا زمانی که دارو رو مصرف میکنید کاهش وزن ادامه داشته باشه اما اگه مصرف دارو رو متوقف کنید، احتمالا به وزن قبلیتون بر میگردین و حتی ممکنه در طول مصرف دارو به مرور زمان وزنی رو که کم کرده بودین، دوباره اضافه کنین و برگردین به وزن قبلیتون.

از فواید دیگر این قرص : قرص متفورمین برای درمان تنبلی تخمدان

رژیم لاغری 216 ، 6 کیلو لاغری در 21 روز!

قرص متفورمین برای چه بیماری تجویز میشه؟

قرص متفورمین برای چه بیماری تجویز میشه؟

اگه مبتلا به دیابت یا پیش دیابت باشین پزشک این قرص رو برای شما تجویز میکنه. اما پیش دیابت چیست؟ زمانی رو که قند خون از حد طبیعی بالاتر باشه اما نه در حد اینکه دیابت در نظر گرفته بشه رو پیش دیابت میگن. اگه اضافه وزن دارید و چاق هستید، دکتر ممکنه که این دارو رو تحت عنوان قرص متفورمین برای لاغر کردن شکم به شما معرفی کنه.که در اون صورت چند کیلو لاغری با متفورمین رو تجربه میکنید.برای کمک به این که دیابت خود رو مدیریت کنین یا خطر ابتلا به دیابت رو کاهش بدین و اینکه ببینن آیا این قرص به شما در کاهش وزن و لاغری شکم کمک میکنه یا نه؟ در واقع شاید دکتر قرص متفورمین رو برای کاهش وزن تجویز کنه.

البته FDA، قرص متفورمین برای لاغری شکم رو تایید نکرده و در بسیاری از زمان ها بیان کرده که چند کیلو لاغری با متفورمین امکان پذیر نیست. همچنین پزشکان برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک و جلوگیری از بروز علائم این بیماری قرص رو تجویز میکنن.

دریافت مشاوره آنلاین رایگان

آیا قرص متفورمین باعث لاغری میشه؟

آیا واقعا قرص متفورمین باعث لاغری می شود؟

افرادی که دیابت نوع 2 دارن از طریق مصرف این قرص وزن کم کرده اند اما آن ها تنها کسایی نیستن که چند کیلو لاغری با متفورمین رو تجربه کردن. مطالعه ای شامل افرادی که اضافه وزن داشتن یا چاق بودن و افرادی که مقاومت به انسولین داشتن، نشون داده که در هنگام مصرف قرص متفورمین، وزن کم کردن.

بیشتر بدانید: قرص متفورمین برای بارداری

افرادی که مقاومت به انسولین دارند

در این افراد سلول های مسئول جمع آوری قند خون، به انسولین واکنش نشون نمیدن و به انسولین مقاوم میشن. در صورتی که بعضی از شواهد اشاره میکنن که این قرص باعث کاهش وزن میشه اما پزشکان و دانشمندان مطمئن نیستن که این قرص چجوری باعث کاهش وزن میشه.

نظر پزشکان در رابطه با قرص لاغری با متفورمین

نظر پزشکان در رابطه با قرص متفورمین

پزشکان تمایل دارن که رژیم غذایی معین و شیوه ی زندگی رو در کنار قرص متفورمین و دارو های دیابت نوع 2 یا پیش دیابت، توصیه کنن. بسیاری از این تغییرات در رژیم غذایی و شیوه ی زندگی (در صورت پیروی از توصیه ها) احتمالا منجر به کاهش وزن و لاغری شکم میشه.

اگه سایر عادت ها و روش های سلامتی توسط افراد رعایت نشن، ممکنه این قرص به تنهایی برای کاهش وزن کافی نباشه. افرادی که انتظار دارن از طریق این قرص وزن کم کنن باید از رژیم غذایی مناسب و کم کالری و ورزش منظم پیروی کنن. اگه افراد از این توصیه ها پیروی کنن، عنوان لاغر کننده شکم رو به این قرص میدن.

متفورمین چگونه باعث لاغری می شود؟

متفورمین چگونه باعث لاغری می شود؟

متفورمین در روده ی شما شروع به کار میکنه. بعضی از دانشمندان فکر میکنن که خوردن این قرص تعادل باکتری های طبیعی در دستگاه گوارش شما رو تغییر میده و آنزیم های خاصی رو فعال میکنه که به بدن کمک میکنه تا از چربی ها موثرتر و به طور مفیدتری استفاده کنه. یک روش دیگه که میتونین برای لاغری شدن در پیش بگیرین، استفاده از رژیم های خوب و معتبر مثل رژیم جنرال موتورز اصلی هستش.

دانشمندان سعی کردن تا بفهمن که متفورمین چطور منجر به کاهش وزن میشه. تفسیر و تعبیر احتمالی اینه که تغییر هایی که در روده ایجاد میشه اشتها رو کاهش میده و این ممکنه که سطح هورمون لپتین بدن رو بالا ببره و این باعث میشه که شما احساس سیر بودن کنید و به این ترتیب چون بی اشتها هستین کمتر غذا میخورین. البته این قرص میزان اسید های چرب موجود در بدن رو هم کاهش میده.میتونید برای دانستن اطلاعات بیشتر در رابطه با رژیم کتو و نمونه رژیم کتوژنیک بر روی لینک کلیک کنید.

مهم ترین کاربرد های قرص متفورمین و لاغری شکم

مهم ترین کاربرد های قرص متفورمین و لاغری شکم

از قرص متفورمین با یک رژیم غذایی و برنامه ی ورزشی و احتمالا با دارو های دیگر برای کنترل قند خون بالا استفاده میشه. برای بیمارای مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز میشه و به کنترل قند خون برای جلوگیری از: آسیب کلیه، کوری، مشکلات عصبی، قطع عضو و مشکلات عملکرد جنسی و… کمک میکنه.

قرص قند برای لاغری

کنترل مناسب دیابت ممکنه خطر حمله ی قلبی یا سکته ی مغزی رو کاهش بده. این قرص میزان قندی که کبد شما ایجاد می کند رو کاهش می دهد و جذب معده/روده میشه. پس یکی از کاربرد های آن درمان و جلوگیری از دیابت نوع 2 می باشد.

بد نیست بدانید: بهترین زمان و طریقه مصرف زیره برای لاغری شکم که باید بدانید

کاربرد دوم قرص متفورمین

کاربرد دیگه اون درمان علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مانند درمان این دسته از مشکلاتی که ذکر می شود: تخمک گذاری نامنظم یا چرخه قاعدگی نامنظم، انسولین اضافی در بدن و… احتمال بارداری موفقیت آمیز رو افزایش میده و دیابت حاملگی رو کاهش میده.

از رشد و گسترش برخی سرطان ها در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 هم جلوگیری میکنه.

مهم ترین عوارض متفورمین برای لاغری

مهم ترین عوارض متفورمین برای لاغری

از آن جا که این قرص در باکتری های روده تغییر ایجاد میکنه، مشکلات گوارشی عوارض جانبی رایج و متداولی هستن. مثلا درد معده باعث میشه که اشتهاتون از بین بره و کمتر غذا بخورین یا این که وزن بدن شما در اثر اسهال کاهش پیدا کنه. یا مثلا دل درد و حالت تهوع که بیشتر این عوارض جانبی بعد از چند وقت از بین میرن.

اما اگه علائمی مانند: سردرد، لرزش بدن، حالت عصبی، تپش قلب، گیجی و… یا برعکس این ها مثل: کاهش ضربان قلب، ضعف و درد عضلانی، تنگی نفس و… رو احساس کردید، خطرناکه و سریعا باید به پزشک مراجعه کنین.

در مجموع عوارض این قرص: اسهال، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و گاز معده هست. اگه بیماری کلیوی یا سابقه ی بیماری ای مانند بیماری قلبی و… دارید حتما به پزشکتون بگید.

بهترین نوع قرص متفورمین برای کاهش وزن و لاغری شکم

بهترین نوع قرص متفورمین برای کاهش وزن و لاغری شکم

متفورمین انواع خاصی نداره و فقط برند هاش فرق میکنن و با نام های تجاری متفاوتی در ایران عرضه میشن: متفوربت، متفوربایوکس، متگلیندین، گلومت، متفورکسیراس اس آر، گلوکودر، متفورمین کوشان فارمد، دیگامت اس تی پی، واریومت، متفورتکس، گلوکوفاژ، بروت، رهامت، متوور، اسلومت، متلین و… که از میان این برند ها گلوکوفاژ برند مناسبی هست.

پس از بین برند های قرص متفورمین برای لاغری شکم، گلوکوفاژ برند مناسبیه و میتونه چند کیلو لاغری با متفورمین رو به شما هدیه بده.

چند کیلو لاغری با متفورمین امکان پذیر است؟

چند کیلو کاهش وزن با متفورمین امکان پذیر است؟

مقدار وزنی که از دست میدید کمه. در یک مطالعه ی پیشگیری از دیابت، 29 درصد از افراد، 5 درصد یا بیشتر (حدودا 10 درصد) از وزن بدنشون رو از دست میدن و به طور متوسط حدود 5 پوند وزن کم میکنن. این ممکنه برای بهبود سلامتی شما کافی باشه اما اگه اضافه وزن دارین، تاثیر خیلی زیادی نمیذاره.

مثلا اگه کسی نیاز داره که 30 پوند یا بیشتر وزن کم کنه قرص متفورمین برای لاغری موثر نخواهد بود. پس این یک دارو برای درمان یا به تاخیر انداختن دیابته نه از دست دادن وزن؛ چون باعث کاهش وزنِ زیادی نمیشه.

معجزه متفورمین و ۳ کیلو کاهش وزن

4 پوند معادل حدودا 2 کیلو گرمه و 7 پوند حدوداً 3 کیلو گرمه. پس مصرف قرص متفورمین برای کاهش وزن و لاغری شکم نهایتاً باعث کاهش 3 کیلو گرم از وزن میشه.

کاهش وزن از طریق این قرص در طی یک الی دو سال اتفاق میوفته و اون هم در حد 4 تا 7 پوند یعنی حدوداً 2 تا 3 کیلوگرم کاهش وزن صورت میگیره.

بهترین موقع خوردن قرص متفورمین برای لاغری

بهترین موقع خوردن قرص متفورمین برای لاغری

قرص متفورمین رو باید همراه با وعده های غذایی مصرف کرد تا عوارض معده یا روده که ممکنه طی چند هفته ی اول درمان رخ بده رو کاهش بده. مصرف قرص متفورمین در زمان مناسبی از روز بخش مهمی از اطمینان در مورد عملکرد صحیح این دارو هست. باغری شکم رو میتونین با کوچک کردن شکم با طب سنتی و روش های ساده و خانگی هم تجربه کنین.

این قرص در دو نوع عرضه میشه:

1-استاندارد

متفورمین استاندارد معمولا دو یا سه بار در روز به صورت قرص یا مایع مصرف میشه و همیشه باید همراه با غذا مصرف بشه تا به کاهش عوارض گوارشی مثل درد معده و… کمک کنه.

به طور معمول این دارو با اولین و آخرین وعده ی غذایی روز مصرف میشه. یعنی باید اون رو در هنگام صبحانه و شام مصرف کرد. پس خوردن قرص متفورمین برای لاغر کردن در دو وعده صبحانه و شام مصرف میشه.

2- طولانی

متفورمین طولانی باید یک بار در روز مصرف بشه و میتونه به صورت قرص یا مایع مصرف بشه. این نوع از متفورمین باید در شب همراه با غذا مصرف بشه. یعنی هنگام شام باید این نوع از متفورمین رو مصرف کرد.

به این نکته توجه داشته باشید که قرص متفورمین برای چربی سوری و لاغرکردن شکم رو بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.

اطلاعات مهم در مورد مصرف قرص متفورمین

اگه موقع مصرف این قرص دچار بیماری حاد کلیوی شدید مصرف این قرص رو قطع کنید و سریعا به پزشکتون مراجعه کنید. اگه ناچار بودید که آزمایش اشعه ایکس یا سی تی اسکن بدید و در معرض اشعه قرار بگیرید یا عمل جراحی داشته باشید، باید برای مدتی مصرف قرص رو متوقف کنید.

اگه نسبت به این قرص حساسیت دارید از این قرص استفاده نکنید. در صورت داشتن بیماری های زیر حتما با پزشک مشورت کنید.

بیماری هایی که مصرف قرص متفورمین را خاص تر می کنند!

بیماری کلیه که حتما باید عملکرد کلیه شما قبل از مصرف این دارو مورد بررسی قرار بگیره. بیماری قلبی و کبدی و یا این که اگه از انسولین یا دارو های دیگه مربوط به دیابت رو استفاده میکنید. اگه باردار هستید حتما پزشکتون رو در جریان بذارید. چون کنترل قند خون در دوران بارداری بسیار مهمه و ممکنه دوز های این دارو در هر سه ماهه از بارداری متفاوت باشه.

در کل طول دوران مصرف قرص متفورمین برای کاهش وزن و لاغری شکم باید بسیاری از نکات رو در نظر بگیرید. در حین استفاده از این دارو نباید شیر به نوزادتون بدید.

این قرص رو نباید افرادی که زیر 10 سال هستن مصرف کنن. این دارو رو طبق دستور پزشک مصرف کنید و راهنمای این دارو رو به دقت بخونید و بهش عمل کنید. به هیچ عنوان قرص رو به صورت تکه شده نخورید و اون رو باید قورت بدید.

اگر به دنبال یک رژیم مناسب هستید: رژیم پروتئین 14 روزه و 10 روزه به همراه دستورهای این رژیم

مکانیسم اثر قرص متفورمین

مکانیسم اثر قرص متفورمین

این قرص توسط سه مکانیسم اصلی کار میکنه:

کاهش تولید قند توسط کبد

در واقع کبد میتونه از مواد دیگه ای قند بسازه اما این قرص آنزیمی رو مهار میکنه که باعث میشه قند کمتری در خون آزاد بشه.

افزایش میزان مصرف قند در ماهیچه ها و کبد

در واقع قند اضافی به ماهیچه ها میریزه و این قرص هم با منتقل کردن قند به ماهیچه ها باعث کاهش میزان قند خون میشه.

جلوگیری از تجزیه ی چربی ها

این قرص اسید های چرب موجود رو کاهش میده پس در بدن قند کمتری تولید میشه و از تجزیه ی چربی ها جلوگیری میکنه.

سوالات متداول

آیا از قرص متفورمین فقط برای لاغری استفاده میشه یا مصارف دیگری نیز داره؟

قرص متفورمین در برخی از مواقع برای تنبلی تخمدان و … نیز استفاده میشه که نتایج مطلوبی نیز داره.

آیا خوردن متفورمین برای لاغری عوارض داره؟

بهتره قبل از مصرف حتما با پزشک خودتون مشورت کنید زیرا مصرف هر نوع دارو شمیایی ممکنه عوارضی رو به همراه داشته باشد.

خلاصه مقاله

در این مقاله در مورد قرص متفورمین و لاغری شکم توضیحاتی داده شد و یک سری مطالب ارائه شد. قرص متفورمین برای لاغری هم استفاده میشه. در واقع پزشکان این قرص رو برای معمولا بیماران دیابتی و یا جلوگیری از دیابت تجویز میکنن.

اما در بعضی مواقع برای کاهش وزن هم استفاده میشه که البته در این مقاله صحبت کردیم که وزن رو خیلی کاهش نمیده، در حد دو یا سه کیلو گرم وزن رو کاهش میده؛ البته باید همراه با ورزش و رژیم غذایی مناسب باشه.

از این قرص برای بیماری های دیگه ای هم استفاده میشه که در این مقاله در موردش صحبت کردیم. در این متن به عوارضی که از خوردن قرص متفورمین به وجود میاید هم اشاره کردیم که ممکنه بعضی از این عوارض در چند هفته ی اول از بین برن.

در این متن در مورد این که قرص متفورمین برای لاغری شکم چه تاثیری داره هم صحبت شده و این که این دارو در معده و روده تغییراتی ایجاد میکنه که ممکنه یک سری مشکلات گوارشی رو به وجود بیاره. در این متن در مورد بهترین زمان خوردن این قرص هم صحبت شده.

این قرص در بازار ایران با نام های تجاری مختلفی شناخته شده که از میان این برند ها برای مصرف قرص متفورمین برای لاغری شکم، برند گلوکوفاژ برند مناسبیه. اگه هنگام مصرف این قرص دچار تپش قلب و درد عضلانی یا کاهش ضربان قلب شدید و… حتما به پزشک مراجعه کنید.

5 دیدگاه

  1. سلام روز به خیر توی 5 ماه طبیعیه اما حتما حتما با پزشکتون مشورت کنید مصرف دایمی دارو های شیمیایی اصلا خوب نیست و گاهی ممکن لاغری ایجاد بشه اما به باقی اعضای بدن آسیب زده بشه

  2. قرص متفورمین و خودسرانه شروع به مصرف کردم آیا ممکنه عوارضی برای من داشته باشه؟

    1. با سلام به شما دوست عزیز همانطور که توی مقاله هم عرض کردیم به هیچ عنوان خودسرانه و بدون مشورت پزشک دست به مصرف قرص حتی از نوع گیاهی نزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا