تغذیه و لاغری

قند رژیمی چیست؟


شیرینی یکی از طعم های بسیار محبوب بشره و از کودکی عطشی وصف ناپذیر برای مواد غذایی شیرین در انسان وجود داره. با این حال، مصرف بیش از اندازه قند و شکر میتونه بیماری ها و عارضه های جدی و مختلفی را برای بدن انسان به همراه داشته باشه.آسیب دندان ها، دیابت، چاقی بیش از اندازه و بیماری های قلبی و گوارشی تنها نمونه های بسیار رایج و معروف از عوارض مصرف قند و شکر هستند. در ادامه ی مقاله به فواید استفاده از قند رژیمی می پردازیم.


قند رژیمی چیست و چه تفاوتی با قند عادی دارد؟

قند رژیمی چیست و چه تفاوتی با قند عادی دارد؟


قند رژیمی نوعی شیرین کننده مصنوعیه که در کارخانه ها و با استفاده از قند طبیعی گیاهان و یا شیرین کننده های مصنوعی تولید میشه. شیرینی این قند ها از نوع طبیعی آن ها بسیار بیشتره و همین امر سبب میشه تا افراد در ازای مصرف مقدار کمتری قند، به شیرینی مد نظر خود در وعده ها اصلی و میان وعده ها دسترسی داشته باشن. به همینن خاطر هست که مصرف قند رژیمی برای دیابتی ها توصیه میشه. به نظر شما استویا در رژیم کتوژنیک هم از این قنده؟کلیک کنید.

قندهای طبیعی، مانند گلوکز و یا قند ساده، میتونند سطح قند خون را افزایش بدن. این در حالیه که مصرف قندرژیمی تاثیری در سطح قند خون افراد نمیگذاره. ساخارین، آسپارتام، آسه سولفام، سیکلامات، کاندرل و نوترا سوئیت از جمله شیرین کننده های مصنوعی معروف و پرکاربرد هستند.


قند رژیمی دیابتی چه کاربردی دارد؟


شیرین کننده های مصنوعی، مانند این قند میزان کالری و همچنین قند وارد شده به بدن را کنترل میکنه و به همین دلیل از آن ها در تولید بسیاری از فراورده های غذایی معمولی و همچنین برای کاهش وزن استفاده میشه. از این قند در تولید ژله ها، کنسرو ها، نوشیدنی های شیرین (مانند نوشابه های رژیمی و آب میوه های صنعتی) و شیرینی ها استفاده میشه.

برای مطالعه: رژیم کتوژنیک


این قند برای چه افرادی مناسب است؟


هدف اصلی از طراحی شیرین کننده های مصنوعی، کمک به افراد دیابتی و بهبود سطح قند خون آن ها بوده. با مصرف قند رژیمی برای دیابتی ها، افراد دیابتی میتونند با حجم بسیار کمتری از قند مصرفی، عطش خود نسبت به مواد شیرین را پاسخگو باشند. از سویی دیگر، افرادی که از چاقی رنج میبرند و یا به دنبال کاهش میزان مصرف این قند روزانه خود هستند، میتونند این قند را جایگزین بخشی از قند طبیعی مصرفی روزانه خود کنند.


طرز تهیه قند رژیمی


همانطور که پیش تر نیز بدان اشاره شد، این قندها یا با استفاده از شیرین کننده های مصنوعی و یا با کمک قند های طبیعی ساخته میشن. در این بخش یک دستور بسیار ساده برای تهیه این قند در منزل را معرفی خواهیم کرد.

مواد مورد نیاز: 1 عدد کله قند، 1 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده، 1 قاشق چای خوری طعم دهنده (شامل زنجبیل، زیره و یا هل)، 2 قاشق غذاخوری گلاب و هفت لیوان آب

طرز تهیه: در ابتدا کله قند را کامل خرد کرده و به همراه آب آن را در قابلمه ای قرار میدیم. آن قدر قابلمه را بر روی حرارت نگه میداریم تا محلولی غلیظ به دست بیاد. گلاب، زعفران و طعم دهنده دلخواه را به محلول اضافه میکنیم و اجازه میدیم برای چند دقیقه با هم بجوشند.

یک قاشق چای خوری از مواد را بر روی یک سینی روحی قرار بدید. مواد شما باید تا زمانی که محلول بر روی سینی روحی نچسبد، حرارت ببینند. پس از آنکه مواد حرارت لازم را دیدند، آن ها را بر روی سینی روحی ریخته و اجازه بدید سرد بشه. پس از سرد شدن میتونید آن ها را مانند قند خرد کرده و مصرف کنید.

درادامه باید بیان کرد:


قند به دست آمده با این روش شیرینی بسیار بیشتری نسبت به قند طبیعی داره و در نتیجه به طور متوسط مقدار کمتری از آن در مقایسه با قند معمولی در هر وعده غذایی مصرف میشه. برنامه رژیم غذایی میتونه در پایین اومدن قند خون به شما کمک کنه.برای دیدن آن کلیک کنید.



انواع این قند

انواع این قند

این قند بر اساس نوع شیرین کننده مصنوعی به کار برده شده در داخل آن ها شناخته میشن. انواع مختلف شیرین کننده های مصنوعی عبارتند از:
• استویا
• آدوانتام
• نئوتام
• سوکرالوز
• آسپارتام
• آسه سولفام
• ساخارین


در بخش های بعد به معرفی برخی از معروف ترین و رایج ترین انواع این قند خواهیم پرداخت.

بیشتر بدانید: برای کاهش وزن روش های متعددی وجود داره یکی از این روش ها مصرف قرص های لاغری برای مشاهده انواع قرص لاغری قوی تضمینی در داروخانه تایید میشن بر روی لینک کلیک کنید.

قند gina


این قند gina با قابلیت حل شدگی سریع در آب، محصولی از کشور آلمانه. این این قند با استفاده از شیرین کننده های مصنوعی ماند ساخارین و سیکلامات ساخته شده و جایگزین مناسبی برای شکر و قند طبیعی در برنامه غذایی افراد دیابتی به شمار میره. لازم به ذکره که این قند از چربی، کربوهیدرات، پروتئین و نمک پایینی برخورداره.دوست داری برنامه بگیری برای گرفتن رژیم لاغری روی لینک کلیک کن.


قند زنجبیلی


این قند زنجبیلی یکی از شاخه های بسیار محبوب از قند های رژیمیه. مطالعات نشان داده که مصرف زنجبیل میتونه سطح قند خون را در افراد دیابتی کنترل کنه. مصرف پودر این گیاه به صورت ناشتا به بسیاری از بیماران دیابتی تجویز میشن.

این قند زنجبیلی ترکیبی از شیرین کننده های مصنوعی و زنجبیله که علاوه بر طعم دلپذیر خود، میتونه برای سلامتی افراد بسیار مفید باشه. مصرف این ماده غذایی در کنار چای و قهوه بسیار رایجه. علاوه بر زنجبیل، استفاده از طعم دهنده های دیگری مانند زعفران و هل در قندهای رژیمی رایج میباشه.


قند کامور

قند رژیمی کامور

این قند کامور با استفاده سوکرالوز، که یکی از شناخته شده ترین شیرین کننده های مصنوعیه، ساخته میشه. این شیرین کننده کالری نداره، تا 600 برابر شیرین تر از شکر معمولیه و فاقد عوارض جانبی مانند افزایش سطح قند خون و یا آسیب های دندان و لثه میباشه. بر خلاف ساکارز در قند های طبیعی، شیرین کننده سوکرالوز در بدن نمیشکنه و بدون هیچ اثر جانبی دفع میشه.


قرص این قند چیست؟


انواع مختلف این قند که پیش از این معرفی شد، به شکل قرص های کاهش وزن و در بسته بندی های مختلف به بازار عرضه میشه. مصرف این دسته از شیرین کننده های مصنوعی در کنار نوشیدنی ها، مانند چای و قهوه، میتونه راهکار مناسبی برای کاهش میزان قند مصرفی در افراد باشه. این دسته از محصولات برای بیماران دیابتی و همچنین افرادی که با هدف کاهش وزن خود از برنامه های خاصی پیروی میکنند بسیار موثره.


مزایا و معایب مصرف قند رژیمی


مانند هر ماده غذایی دیگر، مصرف این قند میتونه فواید و مضرات مختلفی را متوجه بدن انسان کنه. در ادامه به بررسی برخی از شناخته شده ترین این اثرات خواهیم پرداخت.


مزایای:


یکی از مهم ترین مزایای مصرف قند های رژیمی، سالم ماندن دندان هاست. در حالی که قند های طبیعی در طولانی مدت میتونند به ساختمان دندان ها آسیب رسانده و سبب تخریب آن بشن، مصرف قند مصنوعی هیچ خطری برای دندان ها نداره.
مصرف قند طبیعی نقش بسیار مهمی در اضافه وزن داره.

جایگزین آن با قند مصنوعی میتونه میزان کالری مصرفی روزانه را در افراد کاهش بده و در طولانی مدت سبب کاهش وزن افراد بشه. با این حال تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه داره.


معایب:

معایب این قند:


قند ها به کندی در روده ها جذب میشن و به همین دلیل مصرف آن ها میتونه اختلالات گوارشی، مانند اسهال و گاز معده را به همراه داشته باشه. افرادی که سابقه افت قند دارند، بهتره در مصرف این قند بسیار دقت کنند. بی حالی و غش ناگهانی ناشی از افت قند خون، خطریه که این دسته از افراد را تهدید میکنه.

اگر تمامی قند مصرفی روزانه خود را بر پایه این قند بنا کنید، به طور متوسط مقدار کمتری قند طبیعی به بدن خود وارد میکنید و این امر میتونه سطح قند خون شما را دچار اختلال کنه. همچنین مصرف این قند به کودکان و خانم های باردار اکیدا توصیه نمیشه.


اگر چه قند ها برای افراد دیابتی و همچنین افرادی که از چاقی رنج میبرند، میتونه مفید باشه اما مصرف این مواد مصنوعی خطرات و عارضه های جانبی نیز به همراه داره. آرد، کربوهیدرات و چربی موجود در قند های مصنوعی میتونه منجر به بروز اختلالاتی مانند دیابت شود چرا که مصرف آن ها میتونه افراد را به یک سیکل معیوب وارد کنه.

همچنین آزمایش های اخیر دانشمندان نشان داده که این قند با تغییر متابولیسم بدن، سبب افزایش سطح قند خون در برخی از بیماران میشه. به همین دلیله که مصرف این قند و همچنین محصولات مرتبط با آن در بسیاری از کشورهای جهان، مانند آلمان، ممنوع شده.


خلاصه نکات مقاله


شیرینی یکی از طعم های محبوب انسانه اما مصرف بیش از اندازه قند و شکر میتونه مشکلات جسمی بسیار زیادی را به همراه داشته باشه. پایین بودن قند خون میتونه سبب بروز خستگی، غش و بی حالی بشه. این در حالیه که بالا بودن سطح قند خون میتونه بیماری های بسیار زیادی از جمله دیابت را به همراه داشته باشه.

استفاده از شیرین کننده های مصنوعی و این قند راهکار مناسبی برای بیماران دیابتی و افرادیه که از چاقی رنج میبرند. این قند از شیرین کننده های مصنوعی، مانند ساخارین و استویا و یا منابع قند طبیعی به دست میاد. نمونه های طعم دار این محصول نیز در بازار به وفور پیدا میشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا