پوست و مو

درمان جای زخم

قطعا حادثه های غیرمنتظره ای توی زندگی هر فرد وجود داره که میتونه جای زخم و بخیه به جا بزاره. تعداد بخیه ها و یا وسعت جای زخم باقی مونده کاملا بستگی به شدت حادثه داره. اما خیلی از مواقع این اسکارهای به جا مونده میتونه زیبایی پوست رو تحت تاثیر قرار بده. به خصوص زمانی که جای زخم یا بخیه روی صورت فرد باشه. این اسکارها میتونه علاوه بر زیبایی اعتماد به نفس فرد رو هم کاهش بده.بنابراین درمان جای زخم و بخیه ها برای این افراد از اهمیت بسیار بالایی برخورداره.

به همین منظور در ادامه قصد داریم شما رو با بهترین و موثرترین روش های درمان زخم به طور کامل آشنا کنیم.


روش هایی برای درمان جای زخم

روش هایی برای درمان جای زخم


روش های مختلفی وجود داره که میتونه به درمان کمک کنه. اما نکته ای که قبل از استفاده کردن از این روش ها باید بهش توجه داشته باشین، شدت زخم و دلیل ایجاد اونه. خیلی از مواقع برای برطرف کردن جای زخم و بخیه نیازی به استفاده از روش های پزشکی نیست و با استفاده از روش های خونگی میتونین اون ها رو برطرف کنین.

اما برخی از مواقع ممکنه با استفاده از این روش ها جای زخم و اسکار از بین نره و مجبور بشین از روش های جدی تری استفاده کنین. به طور کلی از روش های درمان میتونیم به روش های خونگی، لیزر درمانی، استفاده از کرم ها و پمادهای مناسب، روش های طب اسلامی و … اشاره کنیم.


پماد برای از بین بردن جای زخم


یکی از روش های رایج برای درمان زخم و بخیه، استفاده کردن از پمادهایی که به همین منظور در داروخانه ها موجوده. این پمادها میتونن روند بهبودی زخم ها رو سرعت ببخشن و التهابات، قرمزی و خارش ناشی از وجود زخم رو هم از بین ببرن.

اما نکته قابل توجه در رابطه با پمادهای بهبود جای زخم اینه که از اون ها فقط برای زخم ها و خراشیدگی های سطحی استفاده میشه. از طرفی اگه زخم شما تازه باشه، تاثیرگذاری بیشتری دارن.

بنابراین اگه زخم های عمیق و یا جای زخم کهنه و قدیمی دارین، احتمال داره با استفاده از این پمادها به نتیجه دلخواه نرسین.البته استفاده همزمان از این پمادها در کنار روش های دیگه میتونه تاثیرگذاری روند درمان رو افزایش بده.


بهترین پماد برای زخم صورت


پمادهای مختلفی وجود داره که میتونه در برطرف کردن جای زخم و بخیه مورد استفاده قرار بگیره. از بهترین و موثرترین پمادهایی که میتونین برای بهبود جای زخم و بخیه از اون ها استفاده کنین، میتونیم به پماد آلفا، سیکازوم و کالاندولا اشاره کنیم. هم چنین از برخی از این پمادها در درمان منافذ باز پوست صورت نیز میشه استفاده کرد.

قطعا اگه حتی یک بار برای خرید پماد به منظور بهبود جای زخم به داروخانه مراجعه کرده باشین، اسم این پمادها رو شنیدین.


• پماد آلفا: یکی از قدیمی ترین و معروف ترین پمادهای جای زخم و سوختگی این پماده. که سالیان ساله به دلیل قیمت مناسب، کیفیت فوق العاده و تاثیرگذاری زیاد مورد استفاده قرار میگیره.

از مزیت های این پماد میتونیم به خاصیت ضد التهابی و تسکین دهنده درد بودن اون اشاره کنیم. از طرفی یکی از پمادهای تحت پوشش بیمه ست و به همین دلیل با قیمت خیلی مناسبی میتونین اون رو تهیه کنین.


• پماد سیکازوم: سیکازوم فیس دوکس یکی دیگه از پمادهای مورد استفاده برای درمان زخم و بخیه ست. که معمولا برای برطرف کردن جای زخم و بخیه روی صورت مورد استفاده قرار میگیره.

از این پماد میتونین همزمان با لیزردرمانی، اپیلاسیون و … استفاده کنین. از ویژگی های مثبت این پماد میتونیم به پیشگیری از عفونت های قارچی، باکتریایی و ویروسی، بهبود سریع تر زخم ها، ترمیم پوست و ترمیم سلول های بنیادی پوست اشاره کنیم.


• پماد کالاندولا: این پماد پایه گیاهی داره و ساخت ایرانه. این پماد تاثیر فوق العاده ای در از بین بردن جای زخم داره. از طرفی میتونه با بهبود گردش خون به ترمیم سریع تر پوست هم کمک کنه. از مزیت های استفاده از این پماد میتونیم به بهبود مشکلات آلرژیک، تولید سریع تر سلول های جدید، بهبود پوست های آسیب دیده و ملتهب، بهبود جای گزیدگی حشرات و جای آفتاب سوختگی اشاره کنیم.


از بین بردن جای زخم کهنه با لیزر

از بین بردن جای زخم کهنه با لیزر


یکی از متداول ترین روش های درمان زخم و بخیه استفاده از لیزردرمانی است. عوارض ناشی از این روش خیلی کمتر از پرتودرمانیه. از طرفی میزان رضایت از نتیجه لیزر درمانی خیلی بیشتر از پرتو درمانیه.

به همین دلیله که معمولا پزشکان این روش رو نسبت به پرتودرمانی ترجیح میدن. از مزیت های لیزر درمانی زخم و بخیه میتونیم به برطرف کردن آکنه های پوستی در کنار بهبود جای زخم ها اشاره کنیم. از طرفی ناهمواری های پوستی رو هم میتونیم به صورت همزمان درمان کنیم.


درمان جای زخم در طب اسلامی


یکی از کم عارضه ترین روش های درمان زخم استفاده از روش های طب اسلامیه. این روش ها علاوه بر هزینه نسبتا کمی که دارن، از تاثیرگذاری بالایی هم برخوردار میباشن. بنابراین اگه میخواین جای زخم و بخیه ها رو از بین ببرین. بهتره قبل از روش های پرهزینه و پرخطر، از این روش ها استفاده کنین.

از موثرترین روش های طب سنتی برای برطرف کردن جای زخم و بخیه میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم.


• استفاده از ژل آلوئه ورا: برای استفاده از این روش باید پوشش سبز رنگ آلوئه ورا رو جدا کنین و ژل اون رو داخل یه ظرف بریزین. بعد ژل به دست اومده رو به صورت ماساژ دایره ای روی جای زخم و بخیه بمالین.

بعد اجازه بدین حداقل نیم ساعت روی محل مورد نظر باقی بمونه و در نهایت با آب ولرم پوستتون رو شستشو بدین. برای دستیابی به نتیجه قطعی حتما باید روزانه دو بار از این ژل استفاده کنین.

البته فراموش نکنین که اگه زخم هنوز بازه و یا بخیه روی پوست وجود داره، به هیچ عنوان از این روش استفاده نکنین.


• استفاده از روغن نارگیل: یکی دیگه از روش های سنتی برای درمان زخم استفاده از روغن نارگیله. مقداری از این روغن رو گرم کنین و بعد کف دست خودتون بریزید. حالا با استفاده از اون محل مورد نظر رو حداقل 10 دقیقه ماساژ بدین. اجازه بدین روغن یک ساعت روی پوست شما باقی بمونه و در نهایت پوستتون رو بشویید. برای دستیابی به نتیجه قابل توجه حداقل روزی 3 تا 4 بار این کار رو انجام بدین.


درمان زخم زونا

درمان زخم زونا


زونا یکی از دردناک ترین و آزاردهنده ترین زخم هاییه که میتونه به دلایل مختلفی روی پوست شما ایجاد بشه. معمولا این زخم به دلیل عفونت کردن یک عصب و پوست اطراف اون عصب ایجاد میشه. که معمولا علائمی شبیه به آنفولانزا، آبله مرغان و یا دردهای عصبی داره. سن بالا، پیوند مغز استخوان، بیماری های روحی و استرس شدید، پیوند عضو، بیماری ایدز، شیمی درمانی و … از جمله دلایل بروز زونا هستن. اما مهم ترین نکته اینه که چطوری میتونیم زخم های ایجاد شده ناشی از زونا رو درمان کنیم. برای بهبود زخم های زونا نیاز دارین تا از داروهای ضدویروسی و ضد درد استفاده کنین.

اگر دچار ترک های پوستی هم هستید های زیبا برای شما روش های درمان اون و برشمرده حتما به صفحه رفع ترک پوست سر بزنید.

که حتما باید تحت نظر پزشک مورد استفاده قرار بگیرن. اما از موثرترین روش های برطرف کردن جای زخم ناشی از زونا میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم.

استفاده از:


• استفاده از کرم های روشن کننده پوست و درمان کننده زخم مثل کرم رژودرم
• استفاده از روش های سنتی برای بهبود جای زخم مثل ژل آلوئه ورا، ویتامین ای، روغن زیتون و …
• استفاده از سایر روش های درمانی مثل لیزر درمانی، میکرودرم ابریژن، تزریق ژل و …
درمان سریع زخم تازه صورت
برای درمان زخم تازه روی صورت میتونین از روش های سنتی و خونگی استفاده کنین. این روش ها به شما کمک می کنن تا سریع تر و بدون هیچ گونه عوارضی بتونین جای زخم روی صورت خودتون رو از بین ببرین. از بهترین و موثرترین روش های سنتی و خونگی برای درمان اسکار ناشی از زخم های تازه میتونیم به روش زیر اشاره کنیم.
• استفاده از روغن زیتون: یکی از بهترین روش های بهبود جای زخم تازه روی صورت استفاده از روغن زیتونه. کافیه مقداری روغن زیتون رو گرم کنین و بعد با استفاده از کف دستتون اون رو روی صورت ماساژ بدین. در نهایت نیم ساعت صبر کنین و بعد با استفاده از دستمال اون رو از روی صورتتون پاک کنین. هر شب قبل از خواب این کار رو انجام بدین. میتونین برای دستیابی به نتیجه بهتر و سریع تر مقداری روغن اسطوخودوس رو هم با اون ترکیب کنین.


بهترین پماد برای از بین بردن جای زخم

بهترین پماد برای از بین بردن جای زخم


همانطور که گفته شد پمادهای متنوعی وجود دارن که میتونن به درمان بخیه و زخم کمک کنن. در موارد فوق به بررسی چند نمونه از بهترین پمادهای داخلی پرداختیم. در ادامه نیز چند مورد از موثرترین و بهترین پمادهای خارجی رو مورد ارزیابی قرار میدیم.


• استراتامد استرات فارما: این ژل برای بهبود جای زخم در تمامی قسمت های بدن کاربرد داره. همچنین میتونه برآمدگی های ناشی از جای زخم رو هم از بین ببره. از مزیت های دیگه ای که این محصول داره میتونیم به خاصیت محافظت کنندگی پوست در برابر زخم های غیرطبیعی و پیشگیری از عفونی شدن جای زخم اشاره کنیم.


• ژل سیلیکونی رژواسیل: این ژل نیز به منظور ترمیم زخم های خارجی مورد استفاده قرار میگیره. ویتامین سی و روغن های مفیدی که در ساخت این ژل به کار برده شدن، میتونن تاثیر فوق العاده ای در بهبود جای زخم و بخیه داشته باشن.

معمولا از این پماد یا ژل برای بهبود زخم های ناشی از عمل جراحی، سوختگی و یا تروماتیک استفاده میشه. امروزه این پماد جزو یکی از بهترین و موثرترین محصولات درمان کننده زخم قرار داره. این پماد با تقویت ساختمان پروتئینی پوست به ترمیم بافت های پوست کمک میکنه و اسکارهای قدیمی رو از بین میبره.


قیمت کرم رژودرم برای جای بخیه


یکی از بهترین و موثرترین محصولات بهبود جای زخم و اسکار کرم رژودرمه. که با توجه به تاثیرگذاری فوق العاده ای که داره، میتونه جایگزین خیلی خوبی برای روش های پزشکی مثل لیزر درمانی، تزریق ژل، پرتو درمانی و میکرودرم ابریژن باشه.

از اونجایی که این کرم تاثیرگذاری بیشتری نسبت به کرم های بهبود جای زخم و قیمت مناسب ترین نسبت به روش های پزشکی داره. میتونیم اون رو یه روش مقرون به صرفه و کم عارضه معرفی کنیم.

آیا از اضافه وزن خود رنج میبرید؟ آیا به دنبال راهکاری برای کاهش وزن هستید؟ آیا به دنبال یک رژیم آسان هستید؟ حتما به صفحه رژیم کتوژنیک های زیبا سر بزنید و به وزن ایده آل خود برسید.


کرم رژودرم برای از بین بردن جای زخم


کرم رژودرم میتونه در از بین بردن لکه های پوستی، زائده های گوشتی، جای جوش و زخم موثر باشه. به همین دلیله که تاثیرگذاری فوق العاده ای در از بین بردن جای زخم و بخیه داره.

خیلی از پزشکای پوست نیز این کرم رو برای بهبود مشکلات پوستی توصیه میکنن. البته برای دستیابی به نتیجه رضایت بخش نیازه که روزانه حداقل سه بار از این کرم استفاده کنین. بعد از نیم ساعت هم محلی که کرم زدین رو با استفاده از آب و صابون شستشو بدین. تا زمانی که به نتیجه دلخواه برسین از این کرم استفاده کنین.


چگونه جای زخم تیغ را از بین ببریم


برای از بین بردن جای زخم ناشی از تیغ میتونین از عصاره های گیاهی استفاده کنین. به طور مثال استفاده از چای سبز میتونه در از بین بردن جای زخم تیغ موثر باشه. چون این چای خاصیت آنتی اکسیدانی داره و میتونه بافت پوست رو بازسازی کنه.

کافیه مقداری چای سبز کیسه ای رو داخل آب گرم قرار بدین و بعد اون رو روی جای زخم بزارین. حدود 15 دقیقه اون رو روی پوست قرار بدین و حداقل 4 بار در روز این کار رو تکرار کنین. یادتون باشه که به هیچ عنوان چای داغ رو روی پوستتون قرار ندین.


کرم کنتراکتیوبکس برای جای بخیه

کرم کنتراکتیوبکس برای جای بخیه


یکی دیگه از کرم های موثر در بهبود زخم و بخیه کرم کنتراکتیوبکسه. که تاثیر فوق العاده ای در بهبود اسکارهای قدیمی و جدید داره. از این کرم برای بهبود جای زخم تمامی قسمت های بدن میشه استفاده کرد.

فقط توجه داشته باشین که برای زخم های جدید کافیه کمتر از یک سال از اون استفاده کنین. اما برای اسکارهای قدیمی باید بیشتر از یک سال اون رو مورد استفاده قرار بدین. برای دستیابی به نتیجه قطعی حتما باید روزی 2 تا 3 بار از اون استفاده کنین.


از بین بردن جای بخیه با لیزر


به طور کلی دو نوع لیزر برای از بین بردن جای زخم و بخیه وجود داره که میتونه به جوانسازی پوست هم کمک کنه. این روش ها عبارتند از:

لیزر فرکشنال co2: که میتونه به عمق پوست نفوذ کنه و یکی از بهترین روش های لیزر درمانی زخم و اسکارهای قدیمیه.

لیزر اربیوم: این روش لیزر درمانی هم میتونه جای زخم سطحی و عمیق رو از بین ببره. البته قدرت کمتری نسبت به فرکشنال داره. ولی نیاز به بی حسی کمتری هم داره. برای انجام این لیزردرمانی باید حدود یک هفته پس از لیزر در ریکاوری باقی بمونین.


درمان زخم تازه

درمان زخم تازه


برای بهبود جای زخم های تازه بهتره از روش های سنتی استفاده شه. از موثرترین و بهترین روش های درمان زخم تازه میشه به موارد زیر اشاره کرد.


• استفاده از ویتامین E: استفاده از روغن ویتامین E یکی دیگه از روش های طب سنتی برای برطرف کردن جای زخم و بخیه ست. برای این کار میتونین کپسول های ویتامین ای رو تهیه کنین و روغن داخل اون رو مورد استفاده قرار بدین. این روغن رو روی محل زخم بریزین و حداقل 10 دقیقه ماساژ بدین.

بعد از نیم ساعت هم با استفاده از آب گرم محل مورد نظر رو بشویید. حداقل چند بار در طول روز این کار رو تکرار کنین تا به نتیجه دلخواه برسین. البته بهتره اول روی قسمت کوچیکی از پوستتون این روغن رو تست کنین. چون برخی از افراد نسبت به اون آلرژی دارن.


• استفاده از عسل: عسل خاصیت درمانی فوق العاده ای داره. که میتونه در بهبود جای زخم و بخیه هم تاثیر داشته باشه. برای استفاده از این روش باید مقداری عسل مرغوب رو روی محل زخم بمالین و بعد اجازه بدین تا صبح باقی بمونه. صبح روز بعد هم با استفاده از آب گرم پوستتون رو بشویین. تا زمانی که به نتیجه قطعی برسین، این کار رو هر شب انجام بدین.


سفید شدن جای زخم


یکی دیگه از روش های موثر برای درمان زخم های تازه و سفید کردن جای زخم ها استفاده از لیمو ترش تازه ست. البته اگه پوست حساسی دارین بهتره از این روش استفاده نکنین و یا اینکه مقداری ویتامین ای و گلاب به آب لیمو ترش اضافه کنین.

بعد از 10 دقیقه میتونین با آب گرم محل مورد نظر رو بشویید. اما فراموش نکنین که هر روز باید از این روش استفاده کنین. نکته قابل توجه در رابطه با این روش اینه که به هیچ عنوان روی زخمی که هنوز به طور کامل خوب نشده نباید آب لیمو ترش بزنین.


خلاصه مقاله


به طور کلی باقی موندن جای زخم و بخیه روی پوست بخصوص صورت میتونه علاوه بر زیبایی تاثیر خیلی زیادی در کاهش اعتماد به نفس افراد داشته باشه. بنابراین اکثر افرادی که روی پوستشون جای زخم وجود داره، دنبال روش مناسب و کاربردی برای درمان اون هستن.

از جمله روش های درمانی زخم و بخیه میتونیم به روش های خونگی، طب اسلامی، روش های پزشکی، کرم ها و پمادهای مخصوص اشاره کنیم. که با توجه به کهنه و یا تازه بودن جای زخم، شدت اون و دلایل ایجاد زخم ها میتونین از مناسب ترین روش استفاده کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا